Thursday, May 28, 2009

Naturhistoriska Museet

Jag tog också en tur inom Naturhistoriska Museet som ligger i Slottsskogen. Det är Göteborgs äldsta och skapades i 1833.

Museets utställningar visar både den svenska djurvärlden och djur från världens alla hörn. Vår jords byggnad och livets historia, livet i havet, olika miljöproblem, människan som biologisk varelse och ekologins grundbegrepp är andra teman bland basutställningarna. Särskilt berömda bland museets utställda djur är den Malmska valen och den afrikanska elefanten.

Ett väldigt spännande museum och väl värt ett besök!

Skelettet av en Tigerpyton.



Jättesköldpadda från Aldabra och Elefantsköldpadda från Galapagos.



En elefantnos. :)



En väldigt stor afrikansk Elefant.



Giraff och skelettet av den.



Jättesöt Sebra.



Den Malmska Valen och skelettet av den. Blåvalen fastnade i Askimsviken söder om Göteborg den 29e oktober 1865. Den var 16 meter lång och vägde 25 ton.



Blåvalen igen.



En extremt tjock och lång Tigerpyton.



Amerikansk hummer. Svårt att se men den är enorm. Har ju hört att när man beställer hummer i USA så får man en hel, men jag skulle gärna se den människa som klarar att äta en hummer av denna storlek...



Kungakrabba. Läskig. Och kom ihåg att den har börjat vandra från Ryssland och ner Norskakusten. Tror att jag inte skall bada i saltvatten mer...



En väldigt väldigt äcklig Fågelspindel. Jag kan knappt ens titta på den. *rys*



De vackraste fjärilar.



Jag skulle nog dö av skräck om jag träffade på en av dessa. De är enorma. Av och till är jag väldigt glad att jag bor i Skandinavien..



Svårt att se men dessa fjärilar från Asien var STORA!

No comments: